Made Up Stories

Rubriken är en låt av Go:Audio - lyssna.

Fick en fråga bland mina kommentarer som jag tänkte svara på eftersom den kan vara rätt.. viktig?
Here it goes:



För er som inte visste det så åkte jag som au-pair till England i början av detta år och jobbade där i cirka 10 månader.

Jag gjorde dock något jag borde tänkt igenom, jag åkte själv utan något företag eller någon organisation som kunde stöttat mig och hjälpt mig med diverse saker.

Jag gjorde istället en profil på www.aupair-world.net och efter någon vecka fick jag kontakt med en familj som bodde en timme utanför London. De hade tre barn, 7, 12 & 14, men det skulle bara vara en av dem jag skulle sköta om.
Något familjen borde berättat för mig dock var att värdmamman och värdpappan inte var gifta, inte hade något av barnen ihop och att de hade en tendens att göra slut lite då och då.

Efter cirka tre till fyra månader hos familjen gjorde mina värdföräldrar slut, som i helt slut, och eftersom värdmamman var relativt beroende av hans pengar blev det lite kris hos oss. 
De kommande månaderna fick jag bara höra "jag vet inte om jag kommer kunna ha råd med dig längre", "jag har inte råd med mat" (som ofta följdes av "jag var och fixade naglarna idag/injicerat mer botox") o.s.v.
Stämningen mellan oss blev sämre och 7'åringen, som hunnit fylla 8, blev en mardröm av oförskämdhet, bortskämdhet och trots p.g.a deras uppbrott.

Som om detta inte vore nog så var jag sämst betald av au-pairerna jag kände.

Hade jag åkt med någon sorts organisation eller företag så hade de kunnat hjälpa mig få kontakt med fler au-pairer i närheten när jag flyttade dit, hitta en ny familj, se till att min lön inte var kaos-låg, sett till att värmen i huset kanske var åtminstone över 10 grader. Ni fattar.

Jag skulle verkligen rekommendera att, om ni funderar på att åka som au-pair till ex. England, att åka via någon som har koll. Hade jag fått göra om mitt år hade jag lugnt gjort det.



Kommentarer
Postat av: Malene

Tack så mycket för tipset!Det var jag som undrade. Hur är det att jobba i England? Måste man ha körkort för att kunna jobba som au-pair där? Blir det svårt annars att ta sig fram och så?

2010-12-22 @ 13:24:34
Postat av: Amanda

Hur mycket fick du i lön? Har också hittat en familj via aupair-world, men det är svårt att veta vad som är "decent" lön och inte.

2010-12-22 @ 13:46:13

Kommentera här:

Namn:
Spara uppgifterna?

E-mail: (publiceras inte)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0