Hur gör man? Papper? EU-kort?

Fick nyss en kommentar på bloggen som jag tänkte ta upp här!

Hej! Jag funderar på att åka som au pair till England privat. Jag tänkte höra med dig, vad för papper och sånt man måste fixa med innan? Tänkte höra med någon som är på plats och vet. :)


Som ni som läser min blogg kanske vet så åkte jag ju till England utan att gå via någon organisation.
Jag hittade en jättetrevlig familj via www.aupair-world.net och åkte helt enkelt till England själv för att jobba so au-pair för dem.

Eftersom både Storbritannien och Sverige ingår i EU behöver man just inga papper, lite beroende på vad man ska jobba som såklart.
För au-pairer behövs inga speciella papper, möjligtvis om du vill starta ett bankkonto här men jag har ingen aning om vad för slags papper som behövs för det. Har trots allt inget konto utan kör cash eller med mitt svenska VISA-kort.

Något jag vet att man behöver är ett European Health Insurance Card. Detta kort ger dig samma rätt till vård som invånarna i landet du jobbar! Du beställer det enkelt via denna sida och det är helt gratis.

Taget från Försökringskassans hemsida:
Arbetar du som au-pair kan du omfattas av socialförsäkringsförmåner i landet du arbetar om arbetet där är jämställt med avlönat arbete.

Räknas au-pairarbetet inte som sådant arbete, kan du i vissa fall omfattas av de svenska reglerna. Försäkringskassan kan ge dig närmare besked. Om du under din tid som au-pair fortsätter att vara försäkrad i Sverige har du rätt till nödvändig sjukvård på samma villkor som au-pairlandets egna medborgare.

Glöm då inte att ta med dig EU-kortet.

______________________________

Det är alltså inte så mycket du behöver göra, inga papper att ordna med och absolut ingen krångligt greencard som måste fixas!

Hoppas jag var till någon hjälp!


Kommentarer
Postat av: nathalie

tack, det var till stor hjälp. :D



ha en bra dag!

2010-02-07 @ 15:12:05

Kommentera här:

Namn:
Spara uppgifterna?

E-mail: (publiceras inte)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0