Kundvagn, småsten och hårfärg. Igen.

Igår var en oerhört skön måndag!
Först sovmorgon till 10:30, sedan diska med gummihandske, handla på Tesco med Paris, städa en massa och tvätta en massa kläder!!
Det var första halvan av dagen.
Andra halvan bestämde jag mig för att ändra på min hårfärg igen. Denna gång testar jag något jag hade för ett år sedan. Ni som känner mig kan nog gissa, för er andra blir det väl.. speciellt när bilder dyker upp!

klockan 5 tog jag bilen till T.Wells och hem till Jennie för att sedan dra med henne till en park, käka lite, ta skeva bilder och sedan vandra vidare till The Pantiles för att gå på musikfestival i miniformat!

Mötte upp med Nya Zeeländska au-pairen Penny samt brittiska Daniel, umgicks lite, lyssnade på bra musik, drack INTE något eftersom jag körde. Just när Penny gick hem träffade vi svenska Caroline och Fransyskan Sophie som vi sedan mötte upp med på Operahuset. Först lyckades Jennie fixa gratis pizza dock. Gött!

Satt på Operahuset till 11.30PM och följde sedan Sophie till hennes gata. Var tänkt att jag skulle till min bil men vi blev fast, började prata och satt kvar där tills 01:20.. Under tiden vi satt där hälsade ett gammat par glatt på oss och sedan kom ett gäng med tonårskillar och kastade grus på oss. Omoget och framför allt inte skönt!

Somnade runt 3 och klev upp 8:30 för att storstäda hela huset inkl. mitt eget rum. Phew!
Nu på kvällen har jag dragit i färg i håret igen och köpt Kerrang! Nöjd tjej.

Jag och Jennie i Söndags!

Jennie och jag i Parken innan vi drog till Pantiles!

Jennie, jag och Penny i Pantiles!

(Alla bilder är tagna av Jennie)

Ashdown Crazyness

Jag gillar fotomanipulation.
Det var ett tag sen jag sist gjorde något skumt i fotoväg men jag passade på igår!

En klonad Ida alltså.
Fick kuta fram och tillbaka för att hinna in på bilden innan självutlösaren tog en bild!
Så kul kan man ha bland en massa fårlort och träd!

Otur otur

Oh ja. Otur har jag haft senaste dagarna!
Igår när jag tog på mig skorna skrek jag av smärta då det visade sig att en geting gömt sig i min vänstersko och känte sig hotad av mina tår. Detta resulterade i en gadd i en tå och en väldigt haltande Ida.

Ida skulle jag diska och det första jag gör är att skära upp en jävla jack mellan mitt ring- och lillfinger. Har just nu fingrarna ihopplåstrade för att det inte ska börja tokblöda igen.

Väldigt opraktiskt detta!

Hade en bra dag innan iallafall! Mötte upp med svenska tjejerna i T.Wells för att gå och käka lunch/middag!
Hamnade på The Long Bar och käkade en avlång burgare. Jennie körde på Sunday Roast och blev besviken. Hon fick ju inte ens yorkshirepudding!!
Gick vidare från Long Bar till en mysig pub vid namn Guinea Butt där vi käkade efterrätt och tog en kaffe. Det var inte Starbucks men det var helt ok!
Hundvaktar ikväll och kommer få ledigt imorgon! Så najs att vara ledig en Måndag!
Ska köra till T.Wells med Paris på kvällen, möta upp med Jennie och gå på en liten festival liknande grej som de har i The Pantiles. Local & Live heter den och har pågått sen i Fredags. Ska se lite band och umgås!

Det var väl det. Ni är rätt gräsligt dåliga på att kommentera förresten.
Vad vill ni läsa mer av? Mer bilder? Ska jag byta design på bloggen?

Closer to the Edge

Liten uppdatering här då!

Igår körde jag bil i runt fem timmar. Varför? Därför.
Haha, Max och Paris blev bjudna på en resa till Sicilien av mannen vi fick låna huset av i Poole. Så.. Yes - lämnad ensammen i Crowborough som hundvakt. Får dock betalt som vanligt eftersom jag ser efter huset och hundarna ändå!
Är dock lite avundsjuk på dem som ligger på ett femstjärning hotell i värmen medans jag sitter under ett par filtar i ett England som visar sig från sin sanna sida. Det ösregnar ute och har gjort så utan uppehåll sedan imorse.

Hursomhelst så körde jag ut Paris & Max till Stansted Airport vid 12 och kom hem strax efter 17:15.
Skulle egentligen bara ta 1,5 timme att köra dit, men GPS'en fick nått ryck och tyckte att vi skulle ta en längre väg. Detta resulterade att vi först hamnade i Greenwich. Nu kan jag alltså skryta med att jag kört i och överlevt körning i London!
När jag kom hem igår fixade jag käk och förberedde mig på att träffa Jennie i T.Wells, hon kände sig dock inte så pigg så det fick bli till att sitta i soffan med hundarna yrande runt i huset med Pirates of the Carribean på tv'n.

Idag körde jag in till T.Wells och umgicks ett tag med Ellie på stan, var på Starbucks två gånger och övervägde att köpa hårfärg.
Körde hem, torkade upp hundpiss, käkade middag och begav mig sedan in till staden ingen för att träffa Jennie! Vi hamnade på Cassidy's Irish Pub (vårat stamställe) och pratade tills klockan var lite över 10. Körde hem henne eftersom att gå i regnet hade varit samma sak som att ta en lång dusch. I kallvatten. Jag är allt för snäll ibland!

Imorgon väntar en massa nya skolkläder på mig som ska ha nya namnlappar fastsydda på sig. Hoppas på oregnigt väder också efter som jag planerat att städa ur bilen också! Dra ut dammsugaren i ösregnet lockar inte det minsta faktiskt.
Förresten! Jag och Jennie har insett att vi bor ganska nära Frankrike. Först nu kom vi på det ja..
1,5 timme på tåg samt 1,5 timme på en färja så är vi där! Whattafakk - varför kom vi inte på det tidigare?! Nu planerar vi iallafall ett besök i Calais på Frankrikes nordvästra kust någon gång i September!

Återkommer med bilder från förra veckan snart!

Vill även passa på att tacka och hylla mina mest trogna läsare - mormor Gun och morfar Allan! Ni är så duktiga som kan med datorer och skickar mail regelbundet! Stort tack för att ni inte ger upp när jag är så dålig på att skriva här! ♥

Back from Paradise

Yes! igår kom jag/vi tillbaka från Poole!
Tre timmars bilkörning och jag var i stort sett dödförklarad när vi kom tillbaka! Ouchie.
Drar en sammanfattning av vad som hände i veckan istället för 100 olika för varje dag!

Söndag
Vi satt i bilen kl. 11 och kom fram till huset i Poole runt 14:40 nån gång. Inspekterade och beundrade både huset och utsikten! Käkade middag på hotellet som låg 30 sekunders gång från huset och tog det lugnt resten av dagen.
Jag fick källarrummet tilldelat mig och jag klagade inte! Största rummet, dock lite kallt..
Bevittnade en av de finaste solnedgångarna på länge och njöt på 'the deck' nere vid vattnet. Aaah.

Måndag
Packade ihop alla utom hundarna i bilen och körde de fem minuterna ut till Sandbanks och efter intensivt letande hittade vi faktiskt en parkering!
Stranden var fantastisk! Det blåste hyfsat men man glömde det så fort man inte fick sand i ögonen. Sandstrand, klarblått medelhavsvatten, glada familjer och ungar som grävde ner sig själva eller en medvillig familjemedlem. Själv grävde jag ner Max på hans begäran.
Tog årets första riktiga havsdopp, svinkallt men man vande sig!
Trötta gjorde vi inte så mycket mer denna dag utan drog hem och spelade lite spel istället.

Tisdag
Vi hade bestämt att en av de dagarna med mindre bra väder så skulle vi till the arcade, så denna dag när molnen hopade sig drog vi in till den gamla delen av staden kallat Poole Quay (uttalas key) spelade bort en massa småpengar och Max vann faktiskt en damklocka samt en £5-sedel i en av maskinerna! Han sken som en sol!
Käkade lunch på en gammal pub nere vid vattnet och körde en lugn kväll med bbq och ett avancerat Twister-game!

Onsdag
Denna dag drog vi ut till en gammal tågstation och satte oss på ett ångtåg! 20 minuters resa så var vi nere i pittoreska Swanage där vi spelade bort lite slantar, käkade god lunch i form av fish & chips, och sedan tog tåget tillbaka för att hälsa på en gammal slottsruin! Slottet heter Corfe Castle, men med den brittiska accenten låter det mer som "Coffee Castle". Detta gjorde mig förvirrad till en början men det klarnade efter ett tag.
Kom fram till slottet och det regnade lätt. Dock kostade det £7 per person bara för att få beträda ruinerna så vi sket i det, tog ett par bilder på håll och tog tåget tillbaka till där vi parkerade bilen.
Hem till hundarna bar det sedan och 20:00 var vi inne i Poole Quay för att gå på spökjakt!
Blev guidade runt i den gamla staden medans mörkret föll och de berättade om mord som hänt i vissa hus, om faktumet att där parkeringsgaraget nu står förut fanns ett gammalt horhus o.s.v. Mycket trevlig om än lite kyligt när månen klättrade upp på himmelen.

Torsdag
Vädret såg ut att vara ok så vi spenderade sista dagen på Paultons Park, ett stort nöjesfält som såg så mycket coolare ut i broschyren.. Kostade £70 för fyra pers att komma in och jag åkte två karuseller p.g.a magont plus att vädret vände helt och det ösregnade bättre delen av dagen.
Sista kvällen spenderade vi på en båt. Faktiskt. Det var en båttur på runt tre timmar där finalen var ett fyrverkerishow som lyste upp himmelen och vattnet denna lite smått molniga natt. Alla var klädda för lätt och blåsten på vattnet var kall! Riktigt kall!

Fredag
Dagen för hemresan alltså. Vid 11 var vi utstädade från huset, hundarna satt i bilen och vi hittade inte husnyckeln. Den återfanns dock och efter tre timmar var vi alla tillbaka i Crowborough! Min rygg mådde inte bra av körningen men har iallafall insett att jag inte panikar när det är en miljard bilar som omringar mig på en fyrfilig motorväg. Håll huvet kallt bara!

Bilder kommer väl så småningom, tog bra många så måste göra ett litet urval över vilka som får bli publicerade.
Cheers!!

Sandbanks, Dorset, England

Eftersom jag inte har så mycket annat att skriva om tänkte jag berätta lite om stället vi ska till imorgon!
Sandbanks är en halvö som ligger mitt i Poole Harbour, på Englands kust och i den Engelska kanalen. Halvön har den fjärde högsta landvärdet i världen. Kostnaderna på tomter/hus kan vara så mycket som 200% högre än på fastlandet!
Det finns runt 50 hus på halvön och tre hotell!
Det har blivit döpt till Storbritanniens "Palm Beach" och jag hoppas att det kan leva upp till det!

Vi får låna Paris kompis hus som han just nu har till salu. Är nästan rädd över att få höra priset!
Söndag runt 11 ska jag köra Paris, Max, båda hundarna samt Paris lillebror Nathan de ca. 2,4 timmarna till Poole där vi tar färjan ut till halvön och sedan mosar in oss i 5-bäddrumshuset.

Eftersom det endast är rikemansfamiljer som har hus i området (seriöst, en nedgången bungalow såldes för 4 MILJONER PUND 2005) så ska jag och lilla dyra Bob ta ett par promenader och spana efter snygga människor. Ni minns väl Hundtricket? Haha!

Såatt.. nu ska jag trotsa regnet (himmelen är blå men det öser ner..?) för att tömma bilen på grejer och sen ska det packas! Kommer bli trångt som fan i bilen så två hundar, fyra personer + deras packning och Bob's hundbur ska in. Hurra.. Skulle haft takbox!

Översikt över sköna Sandbanks

Tillbaka i England!

Nu är min Sverige semester slut och jag är återigen i sköna England!
Onsdagen gick ju som jag skrivit tidigare åt att resa.
Upp 6.30 för att duscha och packa klart, in i bilen för att bila till Umeå 07:45, flyg från Ume 10:10 för att landa på Arlanda 11:10.
Hämtade ut bagaget 11:30 och sedan skulle planet till Gatwick åka nångång runt 18:20. Incheckning av väskor öppnade 16:20. HAHA. Spenderade alltså en massa timmar på flygplatsen.

Promenerade runt mellan gaterna en massa. Käkade lunch. Köpte "Allt om Vetenskap". Läste den också. Spelade spel på min nya iPod (alfapet mot mig själv ftw!). Sen fick jag checka in väskan och gå igenom säkerhetskontrollen.
Har räknat ut att flyget tillbaka till England är mitt tionde på ett och samma år!
Samt att jag sammanlagt har flugit runt 35 gånger. Woho!

Huuursomhelst kom jag fram till Gatwick, köpte tågbiljett & halvsov på tåget tillbaka till Crowborough. Phew!

Igår och idag har jag inte behövt jobba, igår var jag & Paris i T.Wells och småshoppade och idag for vi och Max ner till Eastbourne för lite shopping på Primark!

Nu för dagens + och - :
+ På Söndag har vi fått låna ett hus i superfina Sandbanks - 4'de dyraste stället i världen att köpa hus på! Ska vara där Söndag till Fredag
- Det var planerat att lilla Salome och Sandra skulle komma över. Dock var både jag & Paris säkra på att det var den 21'a så vår Sandbanks-semester planerades in. Dock visade det sig att de skulle komma 14'de.. De fick ställa in sin resa :(

If I cut my hair, Hawaii will sink

Bryr er inte om dagens rubrik, behövde inspiration och låten jag lyssnade på hette något skumt som passar perfekt til blogginlägg!
Har tagit det relativt lugnt här i Sverige, förutom Onsdag och Fredag, men det ska vi inte gå in mer på tycker jag. Fast jag gör det nog ändå.

I Torsdags blev jag ju kidnappad och indragen på en restaurang av Pernilla och Hasse - go mat vare!
Fredag blev det förfest hos Pernilla, vidare förfest i Lungviksparken med ett gäng glada personer och sedan gick vi vidare till Harry's, pratade med folk, skrattade en massa, lyssnade på ett Europe-coverband och gick sedan till Max. Hamburgare på svenska!!!
I Lördags hände inte så mycket på förmiddagen, men klockan 6 var jag och föräldrarna uppe vid Parken för att komma in på området där Europe, Treat, The Poodles och Dirrty Dixx skulle underhålla!
Riktigt bra förutom högtalardödandet under Treat samt sångarens dåliga scennärvaro. Han sög! Ojoj..

Söndag hände inte så mycket, fikade på stan med Moah (blev UH!!!) och sedan sömn sömn.
Idag vaknade jag vid 11:20, duschade och hoppades sedan på en buss till stan för att fota lite på restaurangen. Blev klar hyfsat snabbt och pappa körde hem mig. Hemma fick jag ett meddelande från CC där det stod att jag kunde få göra min intervju i Ö-vik redan idag!!
Klockan 18:00 befann jag mig alltså på UH och mötte upp med Maria. CC bjöd på fika och vi pratade, det blev lite frågor och sedan vare bara att köra hem igen!
Imorrn är sista dagen i Sverige för mig på ett tag. Känns bra på samma sätt som det känns dåligt; kommer sakna människorna här, samtidigt som jag saknar mina brittiska polare. MIXED EMOTIONS. Ja.

Onsdag blir det till att resa hela dagen, flyg, flyg igen och sedan tåg. Hoppas jag inte somnar nånstans i mitten och kommer bort mig eller blir av med bagaget. Nightmares, oh, the nightmares!

xoxo Ida

Update on America.. Yea, wut?

(detta har visst inte blivit publicerat, wtf hände!?)

Igår klev jag upp kl.6 på morgonen för att fara med bussen ner till Sundsvall 7:40.
Klockan 12 skulle jag infinna mig på Hotell Nånting Nånting Collection.
Dock kom jag till Sundsvall vid 10 eftersom bussarna inte gick efter mitt liv alls.
Hade dock så fin timing att jag och Jennie, ni vet hon som är au-pair på samma ställe som mig och också råkar vara norrlänning, var i Sverige samtidigt så vi passade på att ta en fika och shoppa lite innan mitt möte skulle bli av.
Det spöregnade och var allmänt blött ute.
Hursomhelst så skulle mötet vara med Cultural Care, en organisation som tar au-pairer till USA och som jag försökte åka med förra året. Var dock nästintill omöjligt för mig att få en familj p.g.a mina tatueringar och för att jag antagligen hade för få timmar med barn.
Klockan 12 satt jag och Jennie i entrén till hotellet och inväntade Maria, som CC's utsända hette. Tio minuter senare ringer hon och frågar varför jag inte är i Umeå. Ha ha.
CC hade sagt tydligt till mig att "vi har ingen som kan intervjua dig i Umeå, åk till Sundsvall istället" så man blev bara liiiiite irriterad. Skitlite.
Fick åka hem och senare på kvällen ringde hon upp och jag fick ta intervjun via telefon.
Kan stolt säga att min Engelska var på nivå 7 av 8 (och endast de födda i England/USA kunde få en 8). That felt niice.
På kvällen blev det utgång men lite kompisar på Harry's i Ö-vik och man la sig väl runt 2.30 och sov till 12.
Idag blev det bakismat på Max samt inköpning av CD's så jag kan slänga ner en hög bilder på den. Även parkhäng med Amanda och hennes syrra. Yesyes.
Nu väntar jag på att Pernilla och Hans ska dyka upp och kidnappa mig! Sooo. Skriver mer imorrn igen! Kanske.

Oops.

Var ett par dagar sen man skrev nått.
Är ju hemma i Sverige i ett par dagar nu ooooch. Det är lugnt.
I torsdags tog jag flyget från Gatwick till Stockholm, sov i något som påminnde om en garderob på Arlanda, klev upp 6:30 och tog flyget upp till Umeå runt 8:20.
Mama hämtade mig i Ume och vi körde raka spåret hem till Själevad.
Grillat på kvällen och älskade lilla Salome tittade in med en lilja!
Lördag for vi in på stan, jag köpte mig en iPod Touch, det fikades på UH och jag stötte även på Lotta och lite annat folk!
På kvällen körde jag själv ut till Bjästa och motellet där för att se en kompis band spela. Sweet! Blev kvar till 12 och fick sedan köra ett glatt band in till stan innan jag fick sova själv!
Söndag kom släkten över med lite paket och sånt. Grillat till lunch (åååh gott!!) och lite återseenden!
Moah hämtade upp mig på kvällen, körde ut till hamnen och satt och pratade där i sällskap av tre jättespindlar.
Måndag! Ja. For till stan med Moah, käkade på daddys restaurant, kikade runt på stan och tänkte bada men vädret blev lessamet. For på bio på kvällen och såg Inception - riktigt bra film!!
Tisdag kom Amanda förbi strax efter tolv. Vi var hurtiga och cyklade in till stan för att käka och handla lite kläder. Gick även in en sväng på Systemet - är man 20 så ska man iallafall ha nått bra utav det!
På kvällen hämtades jag upp här hemma och blev sedan körd till stan igen. Denna gång för att jag skulle fota ett band (samma som jag såg i Lördags!).
Blev runt 270 bilder och nu äre bara att hitta en skiva så jag kan bränna ut dem. *host*

Hursomhelst sååå. Återkommer jag med mera info. Yes. Herå!