World Around Me

Rubriken är en låt av Escape The Fate. Ni fattar - lyssna.

Fick ett par frågor till om au-pairande i England som jag passar på att svara på när det ändå är ca 20 grader för kallt för att gå ut.



Jag fick £60 i veckan och det skulle även räcka till bensin för mina bilturer. Bensinen är svindyr går att tillägga.
Efter att ha pratat med de andra au-pairerna skulle jag säga att decent lön ligger på iallafall £70, men det beror lite på hur många timmar man jobbar o.s.v.





Hur det är att jobba i England? Det är najs. Visst, hösten består av en hel del regn vilket är lite deprimerande och förhindrar allt för mycket aktiviteter utomhus. Det innebär också en massa dimma, men Engelsk dimma är lite magisk. Att jobba över sommaren och inte ha ett eget sommarlov var lite galet för mig, men jag antar att jag hade lite annorlunda arbete eftersom mitt värdbarn var borta i ca. en månad och semestrade med sin pappa i Afrika..

Körkort är inte ett krav bland familjer vad jag vet, men det varierar väl mycket med vart man bor. Hamnar man i en storstad som ex. London är det bara stökigt med bil, men hamnar man ute på landsbygden kan det bli lite av en mardröm att inte kunna ta sig någonstans.
Bland de.. 20-30 au-pairerna jag lärde känna hade kanske 5-6 tillgång till bil.

Annat alternativ till att köra är ju att åka tåg! Tågservicen i England är väldigt utbredd och i den lilla staden jag bodde gick tågen mot London två gånger i timmen. £20 kunde en tur & retur biljett till London kosta!


Det mest praktiska med att au-paira i England var nog faktumet att man inte behöver söka ett arbetsvisum! Eftersom Storbritannien är med i EU är det bara att köra på! Det enda du behöver är ett pass och ett European Health Insurance Card. Lätt att fixa!

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Spara uppgifterna?

E-mail: (publiceras inte)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0