A few days in Rome a.k.a Italy is burning. Part: II

Åååh. Här hare varit dött ett tag! Ursäktar mig så mycket för det och skriver istället lite om förra måndagen, som bara råkar vara dagen jag fyllde 20. Och dagen jag och föräldrarna besökte Vatikanen!
Eftersom vi bodde endast 20 minuters gång från själva Vatikanstaten så promenerade vi dit runt 10-11 på förmiddagen. Värmen var otrolig och vattenflaskor behövdes i massor!
Hittade iallafall in till själva torget framför St. Peter's kyrkan och stötte där på en kvinna som ville sälja på oss en guidad tur i Vatikanen. Vi köpte den också eftersom den hade en hel del fördelar:
· Köerna för att komma igenom säkerhetskontrollen in till Vatikanen skulle ta två timmar. Med turen, ca 20.
Det var väl den främsta.. Skulle ta timmar att komma in och då hade man dessutom ingen större aning om vad det var man faktiskt såg.
Vi följde med kvinnan till guidturens kontor, tog på oss t-shirtar som dolde axlarna (religiösa regler, fyfan!), och så fick vi små radiomottagare där vi hörde guidens kommentarer. Kanoners. Dessutom gick jag som 16-åring på turen! På min 20årsdag. Aja, blev billigare för oss att komma in så det gjorde inte så mycket!

Blev inledda in i Musei Vaticani, svettades, såg en väldans massa gamla grejer, gick in och ut genom Sixtinska Kapellet (ja, ni vet, där Michelangelo målade en jäkla massa i taket och på väggen! Coolt!) och tillslut var vi ute igen.
En annan upplevelse helt klart, två år tidigare på min 18årsdag spenderade vi dagen ute i Everglades, Florida, med alligatorer och svävare!

Hursomhelst så tog Vatikanen knäcken på mig, när vi kom tillbaka till hotellet senare gick föräldrarna ner till poolen medans jag slocknade på min säng och sov ett tag. Blev iallafall lite bad efter det och till middag lyxade vi på med.. pizza! Gott var det iallafall och italienarna är lite småroliga. Bordsgrannen sa att "han inte orkade äta upp all sin calamari och gärna bjöd pappa på lite!". Komiskt.

Ett par bilder:

♣  ♣  ♣ 
♣  ♣  ♣ 
♣  ♣  ♣ 

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Spara uppgifterna?

E-mail: (publiceras inte)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0