Ashwednesday

Askonsdag. Har jag aldrig hört om förut?! Fettisdag är ju alla med på men idag blev jag bekannt med askonsdagen.

Imorse nere i t-banan ser jag en kvinna med en stor svart fläck i pannan, jag känner mig skyldig att uppmärksamma henne om det men struntar i det för att istället kunna fnissa lite i smyg åt det.

Sen ser jag ytterligare 10-15 personer till med svarta fläckar i pannan. STORT WTF! Äre en sekt på G undrar jag.
På J's skola kommer ett gäng sexåringar med samma sort svarta fläck i pannan, är det en sjukdom kanske?

Frågar E om det och hon rycker på axlarna och säger "Ashwednesday". AHA, jäklarna har aska i pannan! Varför?

Såhär står det på den svenska Wikipedia-sidan om detta:

Under kvällens askonsdagsmässa är det vanligt att prästen tecknar ett kors med aska på gudstjänstdeltagarnas pannor för att påminna om människans dödlighet.
Vid tecknandet säger prästen detta eller liknande: "Kom ihåg, o människa, att du är stoft och att du åter skall bli till stoft. Omvänd dig och tro evangelium."

Jag är, som vissa kanske vet, rätt så anti religion och dethär var bara konstigt! Särskilt prästernas babbel om tro. Jag tror det är bullshit men that's just me!

Dessutom hade de prickar i pannan, inte kors.

Så är USA, askprickar i pannan är fullt normalt tydligen.

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Spara uppgifterna?

E-mail: (publiceras inte)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0