När någon säger "Jag har HIV"

Idag på tunnelbanan när jag hämtat barnen och var på väg hem fick jag mig en tankeställare.

En hemlös man i 30-40 års åldern med käpp och en mössa innehållandes lite småmynt stapplar in i vagnen som de brukar göra, men istället för att börja med det vanliga "Ladies and gentlemen, I am a homless person..." så börjar denna med:

"Ladies and gentlemen, I have HIV.."

Och DÄR börjar jag panika och försöka dra till mig ungarna och skydda dem från.. ja från vad egentligen? Jag VET ju att det inte kan smitta från att vistas i samma vagn som en HIV smittad. Inte heller från att man råkar snudda vid den smittade med sin jacka mot deras jacka. Ändå panikade jag och tänkte "De skulle döda mig om ungarna fick HIV" samt "JAG kommer döda mig om jag får HIV".

Men SERIÖST?! Det är väl KLART som FAN att varken de eller jag kan få något annat än kalla kårar när han passerar bakom eller framför oss i vagnen, ändå reagerade jag som om alla skulle dö och en zombieapocalyps var nära!

Att samma man sedan byter från (B) till (E) på samma ställe som mig och barnen och t.o.m hamnar i samma vagn, BREVID oss, gjorde knappast saken bättre. J hamnade precis brevid honom och när jag insåg detta smög jag mig sakta in mellan dem och utsatte mig själv för... ja vadå? En tankeställare. 

Hur hade du gjort? Vad hade du tänkt? Hade du agerat som jag och panikat för ingenting eller hade du lugnt flinat åt min reaktion och lagt ett par dollar i mannens mössa?

Kommentera mera.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Fint att du ändå nu kan tänka efter och se hur du reagera och att det kanske inte var på ett rättvist sätt. Jag personligen hade min praktik på ett sjukhus i Sydafrika i en by där 80% hade HIV! Kroppsvätskor och nålar flödade och låg överallt, men vi fick även en riktig redovisning om HIV av en erkänd läkare och även om sjuksköterskorna sticker sig på nålarna där är det inte stor chans att de får HIV. Därför påverkar det nog mig inte alls mer än att jag skulle känna empati för honom. Jag skulle aldrig tycka någon var löjlig, alla reagerar olika och har olika erfarenheter och kunskap. :)

2011-11-18 @ 07:27:10
URL: http://whathappensinamerica.blogspot.com

Kommentera här:

Namn:
Spara uppgifterna?

E-mail: (publiceras inte)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0