Whattefuck händer här i New York?!

Jag vet inte hur mycket Svensk media upmärksammat det som händer i New York just nu, måste skrivit lite iallafall eftersom att jag vet att Sergels Torg i Stockholm hängde på i det som sker här, men iallafall..

Sedan 17'de September har Occupy Wall Street tagit över i Financial District i downtown Manhattan. Folk protesterar, fredligt och mindre fredligt, mot allt möjligt och mest bankerna. Jag är inte så insatt så rätta mig vafan, har ingen koll på varesig politik eller ekonomi!

Har inte märkt av det så mycket eftersom jag inte läser tidningarna (endast gratistidningarna AM New York och Metro) eller ser på tv här (får inte igång tv'n..) och idag var första gången jag faktiskt fick se något med egna ögon då jag vandrade förbi Zuccotti Park, där demonstranterna slagit läger.

Under veckorna har Wall Street varit en TT (= trending topic - det som det skrivs mest om just då) på Twitter och idag dök Times Square också upp bland de 10 TT's som visas över New York.

Tydligen så tog demonstranterna över Times Square tidigare idag och bland annat Michael Moore var på plats för att visa sitt missnöje! De har estimerat att de är 10.000 till 20.000 protesterande där och polisen har arresterat runt 70 pers bara idag (tidigare har det varit cirka 130 arresterade) och de har gått in med specialstyrkor och, till min stora fasa, hästar. (Tro det eller ej men jag är häst tjej! Snel hest!)

Videos finns redan uppe på YouTube och fyfaaan, de får bokstavligt hästarna att kasta sig in i folkmassorna för att ge plats åt fler hästar! Har även sett videos där polisen bl.a kör över en killes ben och sedan arresterar honom för att han sparkat bort motorcykeln som stod hans ben och en situation när en polis helt oprovocerat använt pepparspray på tre kvinnor och sedan promenerat iväg som om deras plågade skrik inte fanns.

Det är helgalen! Och tydligen har resten av världen häng med på detta och bl.a i Stockholm, Auckland, Sydney, Taipei, Tokyo, Paris, Madrid, Berlin, Hamburg, och Frankfurt har demonstrationer hållts där tusentals samlats för att skrika, vråla, sjunga och hålla upp skyltar. I Rom blev saker över styr och bilar sattes på eld nära Coloseum - allmänt kaos. Eller allmänt vafan, totalt jävla kaotiskt!!

Kändisar skymtar då och då Downtown för att ta del av spektaklet och i veckan hälsade Rage Against The Machine gitarristen Tom Morello på och spelade lite för demonstranterna. Susan Sarandon höll ett tal och en hel hög andra har gett sitt stöd till protesterna, däribland  Yoko Ono och Kanye West samt banden Anti-Flag och Radiohead.



Den officiella postern för demonstrationerna
(jag gick fan förbi tjuren för ett par timmar sen!)


Kan lugnt säga att jag inte tänker ta del av detta, har ingen som helst lust att se polisen utföra överhåld, bli nedtrampad av en häst eller bli arresterad. Jag beskådar allt på säkert avstånd från och med nu och tänker googla fram vart de kommer bege sig härnäst för att slippa bli indragen i något.

Pasifist för nu. Vill inte hänga på trenden ni vet. Hoppas det är över snart. Gonatt.

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Spara uppgifterna?

E-mail: (publiceras inte)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0